مراحل راهاندازی دوربين فیلم برداری
|
ترتیب كار در همه دوربینها مثل هم میباشد مراحل راهاندازی دوربين فیلم برداری
1- فشار دادن و یا حركت دادن تكمه POWER برای روشن شدن. 2- تنظیم تكمهCAMERA برای ضبطوVCR برای تماشای فیلم
|
آموزش فیلم سازی بادوربینهای دیجیتالی
مقدمه
ساخت فیلم می تواند عمل خلاقه ای باشد که طی پروسه ی، از آغاز تا انجام ساخت آن : عوامل زیاد دخیل هستند، ازتدارکات چی گروه گرفته تا رانندی سرویس عضوی از گروه هستند. اما پاری ازعوامل، در بخشی که حاضر هستند می توانند،مستقیم در کیفیت و عمل خلاقه ی اثر ،اثر گذارباشند.
آموزش عکاسی به زبان ساده
آموزش عکاسی به زبان ساده
خیلی ها فکر میکنن عکس خوب گرفتن به دوربین وابسته ست ولی اغلب اشتباه میکنن. با دوربین معمولی هم میشه عکسای خوبی ثبت کرد به شرطی که توانایی های دوربینتو بشناسی. اغلب دوربینای امروزی امکانات زیادی دارن. تفاوت دوربین ها هم اغلب تو دامنه تغییرات تنظیماتشه (زوم و ایزو و دیافراگم و شاتر) یا مثلا یه سری امکانات جزئی که باهاش میشه عکسای خاصی گرفت (مثلا تو دوربینای کتابی نمیشه عکس سوپر ماکرو گرفت) بعد دوستی دارم که عاشق عکاسیه ولی از عکاسی تو شب میناله، بهش قول دادم پستی راجع به این بنویسم :
برای شروع اول نیاز هست توضیحی راجع به دیافراگم و شاتر بدم. خیلی مهمه که بتونین طرز کار کردن این دو تا و رابطه بینشونو یاد بگیرین قبلا تو این پست توضیح داده بودم ولی خلاصه میگم) :
دیافراگم : به دریچه کوچک دوربین میگن که نور از اون عبور کرده و در صفحه پشت آن منعکس میشه (مثل چشم انسان)
شاتر : به پرده مسدود کننده نور گویند که با هر بار کنار رفتن آن نور توانایی عبور از شاتر رو پیدا میکنه (مثل پلک اسنان)
اندازه دیافراگم :
همون طور که گفتم هر چی دریچه دیافراگم بسته تر باشه (عدد آن بزرگتر) مقدار نور عبوری ازش کمتر ولی عمق میدان و وضوح بیشتره. اندازه دیافراگم رو با F نشون میدن. (مثل وقتی میخواین به چیزی دقت بیشتری کنین چشماتونو تنگ میکنین، توش باریک میشین)
سرعت شاتر :
مدت زمانی که شاتر اجازه عبور نور از روزنه دیافراگم رو میده رو سرعت شاتر میگن. با این تعریف خواهید فهمید هر چی سرعت بیشتر باشه (عدد آن کوچیکتر) زمان باز بودن دریچه کمتر و در نتیجه نور عبوری از دیافراگم هم کمتر خواهد بود. اونو هم یا به صورت ممیزی یا با ” (بر حسب ثانیه) نشون میدن
Iso یا حساسیت دیجیتالی :
این گزینه تو دوربین های دیجیتالی هست. هر چی ایزو (حساسیت) بیشتر باشه عکس روشن تر و البته خطوط واضح تر خواهد شد. منتهاااااا در دوربین های غیر حرفه ای به همین میزان که حساسیت بیشتر میشه نویز عکس هم بیشتر میشه (عکس نقطه نقطه میشه) به خاطر همین سفارش میشه از ایزوهای ۱۰۰ و ۲۰۰ استفاده بشه.
رابطه سرعت شاتر و دیافراگم :
با توجه به میزان نور محیط سرعت شاتر و دریچه دیافراگم با هم تنظیم میشوند. اگر عکسی در روز در حالت اتوماتیک با f 4.5 و ۱/۲۰ وضوح نور خوبی داشته باشه (ایزوی ثابت) با f 3.2 و ۱/۴۰ (هر دو مورد سه درجه کم شدند) و یا f 6.3 و ۱/۱۰ (هر دو مورد سه درجه زیاد شدند) هم وضوح نور خوبی داره. با این تفاوت که در حالت اول سرعت شاتر زیاد است و مشکلی برای لرزش دست نیست ولی در حالت دوم وضوح و عمق میدان تصویری بهتری داریم.
پس باید دید اولویت با کلام است : عمق میدان یا لرزش؟
حالت A کاملا اتوماتیک است و تمامی گزینه های دیگر غیر فعاله (اصلا این حالت توصیه نمیشه)
حالت P نور سنجی اتوماتیک است ولی بقیه تنظیمات رو میتوان دستی انجام داد (ایزو و فوکوس و …)
حالت TV میتوان سرعت شاتر رو دستی تنظیم کنیم و دیافراگم رو خودش اتوماتیک تنظیم میکنه
حالت AM میتوان دیافراگم رو دستی تنظیم کنیم و سرعت شاتر رو خودش اتوماتیک تنظیم میکنه
حالت M هم دریچه دیافراگم و هم سرعت شاتر رو میتوان دستی تنظیم کرد
عکاسی در شب :
شب چون نور خیلی کمه اغلب نیازه که سرعت شاتر کم باشه یعنی نور به مدت زمان بیشتری از دیافراگم عبور کنه. که این کار باعث میشه با کوچکترین لرزش دستی عکس تار بشه. برای کم کردن این حالت مجبوریم عامل دریچه دیافراگم رو هم توش دخالت بدیم. دریچه دیافراگم رو در بازترین حالت خودش (عدد کوچیکتر) قرار میدیم و سرعت شاتر رو با اون تنظیم میکنیم. ولی مطمئنا باز اغلب زمان باز بودن دیافراگم زیاد خواهد بود و لرزش دست هم زیاد. که توصیه میشه از پایه دوربین استفاده کنید و به روش های زیر عمل کنید :

نکته : دوربین در حالت A و P (اتوماتیک) سرعت شاتر کمتر از ۱/۸ نمیکند. در حالت night نیز کمتر از ۱” (یک ثانیه) نمیشه. گاهی اگه محیط تاریک تر باشه، عکسی که در این حالات گرفته میشه باز تاریک خواهد بود. پس نیاز هست که سرعت شاتر خیلی کمتر از اینا بشه (در حد چند ثانیه) اینجاست که باید دوربین در حالت M قرار بگیره تا تمامی تنظیمات حالت دستی داشته باشن.
اشیاء بیجان، اماکن تاریخی : دوربین رو در حالت M قرار داده، میزان دریچه دیافراگم رو بازترین حالتش میذارین (عدد f کوچیکترین باشه) و سرعت شاتر رو بنا به نور محیط روی یک یا چند ثانیه قرار بدین (در دوربین های کنون تا ۱۵ ثانیه رو داره)

محیط کم نور و وجود افراد یا جانداران : وقتی جاندار یا انسانی تو کادر باشه مطمئنا نمیتونه چند ثانیه بیحرکت باشه (هر چه قدر هم سعی کنن که تکون نخورن باز با ذره ای تکون خوردن عکس تار میشه) برای رفع این مشکل از فلش استفاده کنید. دوربین رو روی ۱/۸ – ۲ ثانیه (بنا به تعداد افراد و یا سرعت وول خوردن جانور و بیش از این توصیه نمیشه) بگذارید و عکس بگیرید . با فلش زدن برای لحظه ای نور جلو زیاد شده و افراد خوب می افتند و با سرعت کم، نور پس زمینه بیشتر و بهتر نقش میبنده.

تجربه عکاس : بیشترین زمانی که افراد سکون دارند بین عدد ۲ و ۳ است :دی ۱ و ۲ را که گفتین عکس بگیرین : )) همه چون منتظر شماره ۳ هستند زیاد تکون نمیخورن.
بازی با سرعت شاتر و نور :
در محیط کاملا تاریکی، سرعت شاتر رو روی چند ثانیه گذاشته. حالا با استفاده از نور چراغ قوه کوچک (نور موبایل ۱۱۰۰) شکلی ترسیم کنید. و هنر زهرا رائوروس

در محیط نیمه روشنی. سرعت شاتر رو روی چند ثانیه گذاشته و فلش را فعال کنید. از سوژه متحرکی (ترجیحا انسان) عکاسی کنید. (پس از عکس گرفتن – فلش زدن – به سوژه بگین از کادر خارج بشه)

از مکان های تاریخی نیمه روشن و پر رفت و آمد با سرعت شاتر خیلی کم (۱۵ ثانیه) عکاسی کنید.

دوربین رو روی چند ثانیه گذاشته به دوستتون بگین در این مدت تکون نخوره و دورش رو با چراغ قوه خط بکشین.

نقاشی فیالبداهه با نور. یا دوربین ثابت و سوژه متحرک و یا سوژه ثابت و دوربین متحرک

سرعت شاتر دوربین را روی زیاد ثانیه گذاشته (۱۰-۱۵) به طوری که محیط کاملا تاریک بوده و چراغ قوه را در سه دفعه مختلف روشن و خاموش کنید (موقعی که چراغ قوه روشن است سوژه نباید هیچ حرکتی بکند و وقتی خاموش است تغییر حالت میدهد)

عکاسی در روز زیاد سخت نیست. فقط کافیه یه سری قواعد رو رعایت کنی تا عکس زیبایی بیافرینی (اغلب آدما از روی حس زیباشناسیشون بدون اینکه بدونن این نوع قوانین وجود داره ناخودآگاه قوانین رو به کار میبرن) با این حال نیاز هست به تمرین. اینکه دوربین و توانایی هاشو بشناسی و بتونی به کارشون ببندی. با دوربینت دوست باش، بهش توجه کن تا اونم به تو توجه کنه.
فیلترهای مورد استفاده برای دوربینهای دیجیتال
| فیلترهای مورد استفاده برای دوربینهای دیجیتال |
|
دوستان زیادی در مورد فیلترهای مورد استفاده برای دوربینهای دیجیتال پرسیده بودند. فعلا مطلب خلاصهای در این مورد مینویسم تا بعدا سر فرصت بطور کامل در این مورد توضیح بدهم. متاسفانه به علت نا آشنایی و عدم استفاده از وسایل جانبی دوربینها بخصوص فیلترها و حلقههای مبدل مختلف، تهیه این گونه وسایل در ایران بسیار مشکل میباشد و برای اغلب دوربینها حتی در نمایندگیهای معتبری نظیر کانن نیز نمیتوان وسایل جانبی مربوط به لنز دوربینها را تهیه نمود. |
آشنایی با انواع لنز Lens دوربین عکاسی
|
بطور کلی هر لنز از چندین عدسی مختلف محدب و مقعر تشکیل شده که ترکیب آنها با یکدیگر باعث ایجاد تصویری واضح بر روی سطح حساس فیلم (امولیسیون) خواهد شد.
محل ایجاد تصویر را سطح کانونی وحدفاصل عدسی با محل ایجاد تصویر،فاصلة کانونی عدسی میگویند.
برای روشنتر شدن مطلب در مورد یک عدسی معمولی که برای آتش زدن کاغذ استفاده میگردد توضیح میدهیم .برای سوزاندن کاغذ بایستی عدسی را در مقابل نور خورشید آن قدر حرکت داد تا نور خورشید بصورت نقطهای کوچک بر روی سطح کاغذ درآید که در این حالت بر اثر برخورد پرتوهای نوری به یکدیگر که از عدسی گذشتهاند گرمای قابل توجهای در محل برخورد بوجود آمده که باعث سوختن کاغذ میگردد محل برخورد پرتوهای نوری را نقطه کانونی و حد فاصل عدسی با سطح کاغذ فاصله کانونی گفته میشود. در لنزها که چندین عدسی مختلف وجود دارد هر عدسی دارای کانون جداگانهای است اما وقتی با هم ترکیب میشوند کانون مشترکی پیدا میکنند که معمولاً از مرکز لنز تا حدفاصل محل ایجاد تصویر را فاصلة کانونی آن لنز میگویند که مقدار آن بر روی حلقه جلوی لنز نوشته میشود. هر لنز دارای زاویه دید خاصی میباشد که قادر به جای دادن فضای مشخصی از جلو لنز در داخل دوربین و روی فیلم خواهد بود. به نسبت بلندی و کوتاهی فاصله کانونی، زاویه دید آن متغیر است هرچقدر فاصله کانونی لنز کوتاهتر باشد زاویه دید لنز بازتر و هرچقدر فاصله کانونی بلندتر باشد زاویه دید کوتاهتر خواهد بود.
|
چگونه دوربین دیجیتال بخریم؟
نکاتى که هنگام خریدن دوربین دیجیتال باید به آن دقت کنید، از این قرار است:
مگاپیکسل
مگاپیکسل واحدى است که در عکاسى از آن استفاده مىشود. در اصل یکى از فاکتورهاى مهمى که هنگام خرید دوربین دیجیتال باید به آن توجه کنید، مگاپیکسل است.
مگاپیکسل واحد میلیون نقطه، در تصویر دیجیتال است. یک تصویر دیجیتال از میلیونها نقطه تشکیل شده، نقاط رنگى که ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبىاند و در یک کادر مشخص تصویر را مىسازند.
از آنجا که کادرى که تصویر دیجیتال در آن تشکیل مىشود اندازه مشخص و محدودى دارد، هر چه تعداد نقاط تشکیل دهنده تصویر که توسط سنسورهاى مخصوص دوربین دیجیتالى گرفته مىشوند، بیشتر باشد یعنى مگاپیکسل بالاتر باشد، کادر تصویر نور بیشترى دریافت مىکند و در نتیجه تصویر وضوح و شفافیت بیشترى خواهد داشت.
مثلأ در دوربینهاى شش مگاپیکسلى تصویر از حدود دو میلیون نقطه رنگى تشکیل مىشود. البته همیشه بالا بودن مگاپیکسل دوربین نشان دهنده کیفیت خوب دوربینهاى دیجیتال نیست. ماهنامه آلمانى PCgo در شماره اخیر خود به بررسى تکنیکى کیفیت دوربینهاى دیجیتال پرداخته است.
جالب اینجاست که از میان هشت دوربینى که کارشناسان این ماهنامه بررسى کردهاند بهترین دوربین گران قیمتترین آنها نیست. به عنوان مثال کارشناسان این ماهنامه دوربین ۲۹۹ یورویى Canon Powershot A540 را بهتر از دوربین Nikon cool pix S6 میدانند که صدو بیست یورو گرانتر است.
زوم دیجیتال و زوم اپتیکال
نکته بعد زوم دیجیتال و زوم اپتیکال دوربین است. زوم اپتیکال دوربین بستگى به لنز دوربین دارد.
فوکوس لنز دوربینهاى دیجیتال معمولى سه تا چهار برابر است. اما نکتهاى که اهمیت چندانى ندارد زوم دیجیتال دوربین است که تولید کنندگان دوربینهاى ارزان قیمت دیجیتال سعى مىکنند پایین بودن کیفیت لنز دوربین را با بالا بردن زوم دیجیتال آن توجیه کنند.
در حالیکه زوم دیجیتال بعد از عکاسى و به کمک نرمافزارهاى کامپیوترى هم مقدور است.
چطور سرعت شاتر دوربین را تنظیم کنیم؟
چطور سرعت شاتر دوربین را تنظیم کنیم؟
سرعت شاتر دوربین که یکی از مهمترین فاکتورهای عکاسی است؛ در این نوشته مورد بحث قرار میگیرد
پيشنهاداتي براي نورپردازي
حالت تصوير را با نورپردازي هماهنگ نمائيد.
نورپردازي بالا (High key): القاي شادي. در اين حالت اكثر قسمتهاي تصوير و سوژه روشن است.
نورپردازي كم (Low key): القاي غم و حالت درام. در اين حالت كنتراست نورپردازي بالا مي باشد.
با توجه به مطالب گفته شده:
الف- اگر از يك لامپ استفاده كنيد جزييات چهره مشخص ميباشد و با كمك صفحات منعكسكننده يا نور يك پنجره ميتوان سايههاي شديد را ملايم كرد.
ب- در پرتره با دو لامپ در صورتي كه از يك صفحه منعكسكننده استفاده كنيد ميتوانيد تصويري با عمق و برجستگي ايجاد كنيد. مهم ايجاد تعادل بين اين دو نور ميباشد. نبايد نورها با هم مساوي باشند بلكه يكي بر ديگري برتري داشته باشد.

ج- در پرتره با سه لامپ، يك نور را نور اصلي، يك نور را نور پر كننده و نور سوم را از بالا براي كتفها و مو قرار دهيد.
جروه آموزش تخصصی عکاسی
ده توصیه برای عکاسان دیجیتال
قبل از اینکه با سر به دریای عکاسی دیجیتال شیرجه بروید، خیالتان راحت باشد که قبل از شما افراد بسیاری شیرجه رفتهاند و سرشان به سنگ خورده است! آنها اشتباهاتی مرتکب شده و درسها از آن گرفتهاند که نتایج تجربیات آنها در اختیار شماست. البته این بدان معنی نیست که دیگر شما مرتکب هیچ اشتباهی نخواهید شد، ولی شما میتوانید از اشتباهات رایج تازهکاران مشتاق عکاسی دیجیتال پرهیز كنید. برای شما ده توصیه در اینجا فهرست کردهام که میتوانید برای مواجه نشدن با آنها از هماکنون چارهاندیشی كنید.
.:. آموزش سایه زدن چشم با فتوشاپ

_____________________