نورپردازی کروماکي

12 نکته اساسی برای نورپردازی کروماکی

با افزایش کاربرد نرم افزارهای ادیت و جلوه های ویژه، این روزها استفاده از کروماکی، بیشتر از قبل متداول شده است. استودیوهای کوچک و بزرگ همواره پذیرای گروهی هستند که برای ساخت فیلم های تبلیغاتی، ضبط پلاتو و حتا فیلم های داستانی و مستند از پرده های آبی و سبز استفاده می کنند.
اما نتیجه همیشه خوشایند نیست. هنوز می توان بسیاری از تدوینگران و اپراتورهای جلوه های ویژه را دید که به سختی تلاش می کنند تصویری را جایگزین پرده سبز یا اّبی فیلم کنند، اما سایه های اضافه، خوردگی کاراکترها و مهم تر از همه عدم جداسازی موفق پرده آبی یا سبز باعث سرخوردگی آن ها است.
حال آن که شاید در درجه اول مشکل به درون استودیو برمی گردد. استفاده از پرده های نامناسب، عدم استفاده از
nodeهای حساب شده برای پلان های حرکتی و نیز عدم رعایت اصول نورپردازی از عمده ترین مشکلاتی است که یک گروه غیرحرفه ای را در نهایت با کاری غیر استاندارد روبه رو خواهد کرد. هرچند نرم افزارهای حرفه ای مثل shake امکان برطرف کردن این ایرادات را تا حدی در اختیار اپراتور قرار می دهند، اما چرا زمانی که می توان با نورپردازی اصولی به نتیجه ای بهتر رسید، از اول آن ها را رعایت نکنیم؟
در ادامه ی این مطلب به چند نکته کلیدی در این زمینه اشاره خواهد شد.


ادامه نوشته

نورپردازی  سينما ( Lighting )


نورپردازی ( Lighting ) img/daneshnameh_up/2/2e/light4.jpg
بخش عمده ای از تاثیر گذاری تصویر ، ناشی از کار نورپردازی آن است. نورپردازی توسط مدیر فیلم برداری انجام می شود ، اما کاملا با نظر کارگردان.

در سینما ، نورپردازی چیزی فراتر از نورتاباندن به اشیا ، فقط برای نمایاندن آنها است. بخش های روشن تر و تیره تر درون قاب به ساخته شدن ترکیب بندی هر نما کمک می کنند و به این ترتیب نگاه ما را به اشیا و کنش های خاص معطوف می دارند. یک لکه که نور بیشتری دریافت کرده ، می تواند چشم بیننده را به یک نکته مهم جلب کند ، در مقابل ، سایه جزئیات را پنهان می کند یا تعلیق ایجاد می کند درباره اینکه چه چیزی ممکن است در آنجا ، در پشت سایه باشد.
ادامه نوشته