ساختن فیلم کوتاه
میتوان به روشهای مختلف از سوژههای درحال حرکت تصویربرداری کرد . هریک از این روشها ، تاثیرات خوب و مشکلاتی دارند
محدودیتهای قاب بندی
دنبال کردن حرکت با لنز بسته مشکل است و جایی که قاب تصویر ، فضای کافی برای حرکت بیشتر ندارد وبسیار فشرده به نظر میرسد سوژه ،ناخواسته از محدوده قاب خارج میشود . بنابراین اگر قصد ندارید که بخشی از حرکت را از دست دهید ، یا باید یک نمای بازتر یا نقطه دیدی متفاوت بگیرید،یا باید تلاش کنید که با این محدودیت کنار بیایید و سوژه را درآن شرایط دنبال کنید . البته اگر حرکات را برنامهریزی کرده باشید ،به طور معمول دوربین میتواند حرکت را در قاب خود داشته باشد.
حرکات دوربین
حرکت سوژههایی که از دوربین دور میشوند یا به طرف دوربین میآیند ، بسیار سادهتر و راحتتر درقاب تصویر نگهداری میشود تا حرکاتی که به طور متقاطع یا عمود بر محور دید دوربین انجام میگیرند. هرچند به این نکته هم باید اشاره کنیم که حرکات مورب همیشه برای دید دوربین جالبتر و جذابتر است.
بسیاری از مردم به عکاسی علاقه زیادی دارند. بعضی از مردم هم فکر می کنند عکاسی کار ساده ای است و گرفتن عکس به قرار داشتن سوژه داخل چارچوب و فشار دادن شاتر ختم می شود. اما کسانی که به طور جدی قصد یادگیری عکاسی را دارند، دائما در حال عکاسی از مناظر و سوژهه ای مختلف هستند. این افراد به دنبال روش ها و تکنیک های هستند تا با کمک آنها عکس های خود را جذاب تر و چشم گیرتر کنند. آنها ممکن است از افکت های عکس آماده استفاده کنند و یا حتی این
شناخت فرمت ویدئو
HDV High Definition Video
از آنجا که اواخر قرن بیستم با شروع عصر دیجیتال همراه شد و پیشرفت تکنولوژی سرعت زیادی به خود گرفت بهمین علت در عرصه ویدئو نیز پی در پی فرمت های دیجیتال جدیدی وارد بازار شدند. فرمتهایی که هر کدام روزگاری از لحاظ کیفی رویای فیلمسازان بود و امروزه تحقق یافته است و درست بهمین سبب فیلمسازان معاصر بایستی یک شناخت نسبی بر این گوشه از پیشرفت تکنولوژی داشته باشند و من در اینجا فقط به گوشه ای از آن میپردازم البته ناگفته نماند که فرمت HDV در کشور عزیز مان چند سالی است که به شدت مورد استفاده قرار گرفته که نویسنده حقیر نیز فقط به همین بخش میپردازد.
مقدمه
آیا شما به یاد دارید در شبی صاف و آرام به آسمان چشم دوخته باشید ؟ به آسمانی زیبا که از میلیاردها ستاره و سیاره ، صدها صورت فلکی و میلیونها سحابی و کهکشان ریز و درشت تشکیل شده است . در این شبها علاوه بر رصد این گنبد مینایی ، فعالیت دیگری که بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است ، ثبت این تصاویر زیبا و شگفت آور است . عکاسی نجومی یکی از بخش های زیبا و بیاد ماندنی نجوم آماتوری است . هر روزه بر تعداد کسانی که با در اختیار داشتن ساده ترین امکانات به این فعالیت علمی _ هنری مشغول هستند افزوده می شود . شما هم می توانید با داشتن یک دوربین ساده و البته کمی هم تجربه و تمرین به جمع عکاسان نجومی بپیوندید . در این مقاله سعی شده است علاوه بر معرفی قسمت های مختلف دوربین عکاسی حرفه ای به نحوه عکاسی از پدیده های نجومی و اجرام آسمانی و بیان تجربیات عده ای از عکاسان اشاره شود . امید است که این تلاش اندک، مورد قبول علاقه مندان به علم زیبای نجوم قرار گیرد .
چند نکته برای عکاسی در سفر
مارسل پروست رمان نویس فرانسوی در بیوگرافی خودش نوشته است: سفر برای اکتشاف دنیاهای جدید بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن چشمهایی جدید است. این نصیحت پروست، پندی برای زندگی بوده، ولی میتوان آنرا به عکاسی در سفر نیز تعمیم داد. اخیرا من دارم سعی میکنم که با چشمهایی جدید یا نگاهی تازه، عکاسی کنم. در این مقاله شرح خواهم داد که برای یک سفر عکاسی یا گرفتن عکسهایی جالب در یک سفر چه باید کرد.
چند سال قبل، من از کارم کناره گرفتم تا به صورت تمام وقت به گرفتن سلسله عکسهایی بپردازم که برای نوشتن کتابی در زمینه راهنمایی عکاسان در سفر بنام اسرار عکاسی احتیاج داشتم. انجام این کار ابتدا خیلی سر راست و راحت به نظر می رسید، من تنها نیاز داشتم تا از نماهای کلاسیک در مناطق مورد نظرم عکاسی نمایم. ولی به زودی فهمیدم که دیدگاه آماتوری من برای انتشار یک راهنمای مناسب، کافی نیست! یک کتاب عکاسی به عکسهایی بالاتر از یک آلبوم شخصی نیاز دارد و من می بایست عکسهایم را قویتر، رنگینتر، مهیجتر و امیدوارکنندهتر میکردم. در طی این مطالعه و بررسی، من توانستم ابعاد مختلف این مهارت را که برای حرفهای شدن نیاز بود کشف نمایم و بتوانم عکسهایی بگیرم که برای انتشار مناسب باشد، نه اینکه تنها به درد ثبت خاطرات گذشته بخورد. همانند آنچه که پروست گفت، من به مناظر و مکانهای جدید برای عکاسی نیاز نداشتم، بلکه نیاز به چشمهایی جدید یا نگاهی تازه داشتم.
دکوپاژ (Decoupage )
دکوپاژ ، تقطیع یا برش فنی ، یکی از وظایف بسیار مهم کارگردان
است و شامل : تصمیم گیری در مورد محل استقرار دوربین در صحنه ،
نوع نورپردازی ، اندازه تصویر ، زاویه دوربین ، نوع حرکت دوربین
، تعداد تصاویری که برای نمایش یک موقعیت لازم است ، نوع اتصال
نماها به یکدیگر ، هر صدایی که قرار است در صحنه شنیده شود ( هر
صدایی غیر از دیالوگ ها ) و باقی جزئیاتی است که به فرایند
تصویری شدن فیلم نامه مربوط می شود.