روش های صدابرداری
صدابرداری موضعی :
میکروفن شخصی: برای دریافت صدای سخنران ،*نوعی میکروفن الکترت کوچک گردنی و آویزان ، بسیار کاربرد دارد .
این میکروفنها همیشه یا به*وسیله یک کابل بلند حامل با وسایل و تجهیزات صدا ارتباط دارند ،*یا به یک فرستنده رادیویی کوچک که به کمربند بازیگر بسته شده است ،*متصل است . فرستنده رادیویی یاد شده نیز ،* با واحد گیرنده کوچکی که در محلی نزدیک بازیگر قرار دارد مرتبط است .( تصویر 1الف و ب و ج )
میکروفن رومیزی برای زمانی مفید است که شخصی پشت میزی بنشیند و دیده شدن میکروفن در قاب تصویر نیز پذیرفته شده باشد .(تصویر 2)
میکروفن مشهور به ایستاده(stand mike) ، اغلب برای کارهای صحنه*ای مورد استفاده قرار می*گیرد و معمولا می*توان در صورت لزوم میکروفن را از پایه جدا کرد ، به دست گرفت و برنامه را اجرا کرد .( بیشتر برای خوانندگان و گردانندگان صحنه مورد نیاز است ) میکروفن روی پایه ،*هنگام ضبط برنامه*های موسیقی استفاده می*شود .(تصویر3)
میکروفن دستی که به علت شباهت به باتون پلیس ، *بیشتر به همین نام مشهور است ( میکروفن باتونی) ،* وسیله*ای راحت و قابل انعطاف برای صدابرداری است . اما هنگام استفاده از این میکروفنها ، همیشه باید نگران درست نگه*داشتن آن و بهره*برداری صحیح از میکروفن بود می*توان آن را با یک کابل به وسایل صدابرداری متصل ساخت ،*یا بدون سیم و کابل ،* با یک فرستنده و گیرنده مخصوص آن را به کار گرفت .
میکروفن آویخته ،*به طور معمول روی ناحیه*ای از صحنه تصویربرداری که گروهی از بازیگران به ایفای نقش مشغولند آویران می*شود . مناسب برای صدابرداری از فعالیتهای جمعی ، *ارکستر و گروه همسرایان ( کر ) است .
میکروفن مشهور به PZM که به طور ثابت در نزدیکترین سطح خضوربازیگران ، مجریان ،*نوازندگان ،* تماشاگران و ... نصب می*شود .برای صحبتهای جمعی و واکنش تماشاگران ،*یا به عنوان میکروفن رومیزی کاملا مناسب است .
تعقیب کردن حرکت بازیگران و مجریان :
هنگامی که اشخاص در صحنه حرکت می*کنند ، می*توانید از یک میکروفن گردنی ( شخصی) ،*میکروفن دستی ، یا چند میکروفن نصب شده درنقاط حساس صحنه ،* برای دریافت صدای آنان استفاده نمایید . اما بی*تردید ،*کیفیت خوب صدا،* فقط از طریق میکروفنهایی تامین می*شود که روی بومهای مناسب و متحرکی نصب شده باشند و هدایت آنها را دستیار متخصص صدا به عهده گرفته باشد .
میکروفن تفنگی چه دردست گرفته شود چه روی یک دسته کوتاه بوم(fishpole) نصب گردد ،*به طور معمول برای صدابرداری از فواصل دور،*جایی که مجریان و بازیگران در بین مردم و نسبتا دور از دسترس هستند ،*مورد استفاده است ( تصویر5)
بوم چرخدار کوچک (giraffe/tripod boom) این امکان را می*دهد که میکروفن را روی بازوی از پیش تنظیم شده بوم ،*در نزدیک محل اجرای بازیگران ، نصب کرده ،*در فضای بسیار محدود حرکتی بوم ،*آن را به بالا و پایین و چپ وراست حرکت دهید ؛ یا سر میکروفن را به سوی مورد نظر بچرخانید و صدا را باکیفیت خوب ضبط یا پخش کنید .البته بازوی بوم در حدود 2.1 یا 2.75متر کوتاه و بلند می*شود ،* واین امکان محدودی است . در ضمن وزن بوم بسیار سنگین است ، به همین دلیل حرکتش در محل تولید می*تواند خطرساز باشد .(تصویر 6)
بوم صدای بزرگ یا سکوی متحرک ضبط صدا که بازوی بلند آن انعطاف*پذیر است . میکروفن را آزادانه به اطراف حرکت می*دهد و این امکان را فراهم می*آورد که حرکات بالا و پایین ،*چپ و راست میکروفن براحتی انجام گیرد .سر میکروفن به هرسو می*چرخد. این بوم بلند توانایی تعقیب بازیگر را در محدوده 2.5تا 6 متر داراست و این امکان خیلی خوبی است .برای حرکت دادن و استفاده از این ابزار بسیار موثر صدابرداری ،*دستیار صدابردار بسیار توانایی مورد نیاز است که از ایجاد سایه بوم بر روی دکور ، صحنه و بازیگران و پیدا بودن میکروفن در نما پیشگیری کند