اینجا دیگر تنها عکاسی از محصول مورد نظر کافی نیست. پس زمینه سفید برای عکاسی از محصولات عالیست، اما جای خود رادارد. در این موقعیت، عکس می بایست با مشتری رشته کلام را باز کند و حرف بزند: به عبارتی دیگر مدل نیازمند یک لوکیشن مرتبط با ماهیت خود و یک صحنه آرایی کامل است که تأثیرگذار بر مشتری باشد.در طول دهه ی گذشته، به عنوان یک مدیر عکاسی داخل خانه (in-house) یک فریلنسر استایل و مد، و صاحب کسب و کار تبلیغاتی در محیط شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام، برای محصولات ، مخاطبان و استایل های مختلف کار عکاسی را به انجام رسانده ام. با بودجه هایی بزرگ، همان اصول و دستورالعمل هایی در این حیطه اعمال می شود که با بودجه ای کوچک آن کار انجام می شود – و من اینجا هستم تا این دستورالعمل ها و  اصول را – فارغ از توان مالی شما-  با شما به اشتراک بگذارم.هر تصویری که در این پست مشاهده می کنید، از مجموعه عکس های کتابچه عکس هایی انتخاب شده که من در آنها به عنوان استایلیست، تهیه کننده و یا کارگردان نقش داشته ام و باز نشر تصاویر با اجازه ی عکاسان آنها صورت گرفته است.

 

چرا اصلأ به عکاسی برای یک ژورنال نیازمندیم؟

کلمه "لوک بوک یا ژورنال" یک واژه ی گسترده است. درواقع، لوک بوک ها سبکها و استایلهای مختلف نگرشی مبنی بر چگونه دیده شدن را در هم می آمیزند تا به انتخاب مشتریان شما به هنگام خرید کمک کنند. اکثر مشتریان در نگاه اول خواهان تمام مجموعه ای که در یک عکس گردآوری شده خواهند شد، یا با الهام از آنها دست به انتخاب آیتم های دیگری خواهند زد، چرا که طرز تفکر چگونه پوشیدن را شما به آنها القا می کنید.به علاوه این یک فرصتی است که شخصیت نام تجاری و ماهیت برندتان را به مشتری نشان دهید و با ارائه ی محتوایی با کیفیت بالا ارزش آن را بالا ببرید.اگر محتوای شما خلاقانه تر هم باشد، چه بسا که منجر به فروش بیشتر از طریق اشتراک های اجتماعی،itpin  و راههای مختلف شود.اجازه دهید تا از طریق فرآیند ایجاد یک تبلیغ خرید الهام بخش و مهییج یک  ژورنال مد شما را بیشتر با این مقوله آشنا کنم. در نگاه اول بسیار کار خسته کننده ای به نظر می آید، اما به محض برداشتن اولین گام ، از این مسیر لذت خواهید برد.

 

 

عکس های یک ژورنال ، محصولات را در میان گزاره هایی شیک و الهام بخش ارائه می کند.

 

برنامه ریزی قبل از عکاسی

 

گام اول: بودجه

 

همیشه بهتر است قبل از شروع کار بودجه تان را ارزیابی کنید. شما خواهان یک برنامه ریزی، انتظار و تصورات فوق العاده ای که جامع عمل نپوشد، نیستید؛ به چیزی بیاندیشید که شدنی باشد.من نمی توانم هزینه های ثابت و یکنواختی برای کار شما ارائه بدم، چرا که نرخ ها و متغیرهای بسیاری در این کار دخیل هستند، اما در اینجا تخمین هایی بر مبنای عکس های مختلف از گالری های متفاوت برای شما آماده کرده ام:(در یک کشور اروپایی)

یک عکس در استودیو محلی یا local  (عکاسی در یک روز، 1 مدل ، عکاس ، استایلیست): 3500 الی 9000 دلار

یک عکس در داخل کشور محل اقامت با احتساب فاصله از محل (عکاسی در یک روز، 1 مدل ، عکاس ، استایلیست) : 8000 الی 13000 دلار

یک عکس خارج از کشور و بین المللی (عکاسی در یک روز، 1 مدل ، عکاس ، استایلیست ، محل اقامت ، حمل و نقل و تغذیه) : 12000 الی 17000 دلار

تمامی نرخ های بالا بر مبنای یک روز کاری و یک مدل حساب شده که با افزایش تعداد شات ها و مدلها افزایش می یابند.

 

گام دوم : مدیریت خلاق

پس از آنکه از هزینه های احتمالی مطلع شدید، نوبت به آن رسیده تا با استفاده از متد طوفان مغزی ، کار خود را خلاقانه مدیریت کنید و به آن جهت ببخشید. یک برد نصب شده برروی دیوار با امکان چسباندن تکه کاغذ برروی آن جای خوبی برای شروع است.تکه کاغذهایی که قرار است برروی این بورد بچسبانید می تواند از بخش هایی از کاتالوگ و مجلات گرفته تا اسکرین شات هایی از وبسایت های مختلف و کارهای انجام شده در گذشته باشد. هرکاری که انجام می دهید، بهتر است به صورت دیجیتالی هم ذخیره کنید که تا در مواقع لزوم بتوانید با اعضای دیگر تیم تان به اشتراک بگذارید. 

 

 

زمانی که به جمع آوری این تکه کاغذها می پردازید ،بسیار مهم است که محصول خودتان را در ذهن خود نگه دارید و به مرور و بررسی آن بپردازید تا اختلالی در پیش بینی ها و تصور شما از موضوع محصولی که در دست دارید، به حاشیه نرود. برای مثال شاید یک شاتی را که در خانه ای پر زرق و برق گرفته شده را بسیار دوست بدارید، اما اگر مدل کنونی شما یک فرد بوهومیایی باشد، گرفتن چنین شاتی شاید دردسر ساز و مشکل باشد.پس از اینکه تصاویر و اطلاعات کافی بر روی بردتان گردآوری کردید، می توانید تعیین کنید که چشم اندازتان در یک استودیو به شکار دوربین درآید یا اینکه در لوکیشن خاصی این فرآیند به وقوع بپیوندد.

 

گام سوم: رزرو کردن

 

استخدام افراد مناسب جهت مدل های محصولات به همان اندازه مهم است که محصولات یا لوکیشن مهم اند، از نظر من چه بسا مهم تر از آنها هم باشد. افراد مستعد باعث ایجاد تصاویری با کیفیت تر می شود. اگر افراد مستعدی جهت مدل عکاسی داشته باشید، می تواند به طور فوق العاده ای یک مکان و یک عکس معمولی را به یک مکان و عکس ایده آل مبدل سازد.این بدان معنی نیست که بگوییم لوکیشن اهمیت چندانی ندارد، چرا که لوکیشن می تواند میزان اثرگذاری عکس شما را دو چندان کند؛ اما اگر هردوی این موارد را در کنار یکدیگر داشته باشید، می توانید تصاویر خارق العاده ی الهام بخشی را خلق کنید.

برای عکاسی ژورنال به رزرو موارد زیر نیاز خواهید داشت:

عکاس: شما بدون داشتن یک هنرمند چیره دست، قادر به خلق اثری شگفت انگیز نخواهید بود.

 

مدل: کسی را برگزینید که برای نام تجاری مورد نظر مناسب و برای مشتری نام آشنا تر از بقیه باشد.  یک مدل خوب می داند که چگونه و با چه زاویه ای ژست بگیرد و از مشتریان دلربایی کند و در کنار اینها طبیعی جلوه کند. اگر بر روی یک مدل خوب سرمایه گذاری نکنید ، ممکن است چند صد عکس بگیرید تا آن عکسی که مد نظرتان است ازآب دربیاید. یک مدل خوب باعث صرفه جویی و ذخیره زمان زیادی برای شما خواهد شد (چیزی که به مراتب باعث ذخیره و صرفه جویی مالی هم می شود.).

 

 

استایلیست: بسته به نیاز و استطاعت مالی شما، یک استایلیست می تواند یک عضو با ارزش تیم شما باشد. آنها در موارد بسیاری اعم از ترکیب ست های مختلف، تهیه اکسسوارها، تهیه لیست شات ها، تناسب مناسب مجموعه ها و درنهایت کمک به مدیریت صحنه می توانند مثمره ثمر باشند.

 

گریمور و آرایشگر حرفه ایی : زیبا دیده شدن در دریچه دوربین با دیده شدن با چشم غیر مسلح متفاوت است. بهتر است یک گریمور حرفه ای را بیابید که با گریم جلوی دوربین آشنایی داشته باشد، شاید برای مثال شما در مدل خود نیازمند چشمانی تیره باشید، اما فلاش سایه های آن را تشدید می کند، و گریمور باید این مشکل را چاره کند. شما به آرایشگر هنرمندی نیاز دارید که بتواند آرایش مورد نظر جلوی دوربین را برروی مدل اجرا کند.

 

مدیر تدارکات: این فرد معمولأ یک کارگردان هنری یا یک مدیر هنری خلاق است. اگر بودجه تان محدود باشد، همین شخص می تواند امور مختلف پروژه را مانند برنامه ناهار (تغذیه)، مدیریت لیست شات ها، لوکیشن ، حمل ونقل و ... را انجام دهد.

تهیه کننده: اگر تهیه کننده ای را بتوانید بیابید، می تواند باعث تمرکز افراد تیم بر روی کارهایشان شود. ناهار را تهیه می کند، حمل و نقل را مدیریت می کند، مجوزها، لیست تماس ها، کمک به راه اندازی و هر کاری که از دستش بر می آید برای پروژه انجام میدهد!

لوکیشن: اگر در استودیو عکاسی می کنید و عکاس شما استودیوی بخصوصی ندارد، باید یک استودیو را از قبل رزرو کنید. اگر نیازمند به عکس برداری در لوکیشن خاصی هستید، شاید نیاز به گرفتن اجازه یا مجوز های آنها باشید، یا یک خانه ای خصوصی اجاره کنید، و یا برای گرفتن عکس در محل یا هتلی اجازه های مربوطه را اخذ کنید.طراح صحنه و آکسسوار: اگر در استودیو عکاسی می کنید و نیازمند خلق یک صحنه ای بخصوص هستید، بهتر است طراح صحنه ای به کار بگیرید تا به مجموعه روحی طبیعی ببخشد. 

 

 

گام 4 : لیست شات ها

 

لطفأ هیچ عکسی را بدون برنامه مکتوب، نگیرید؛ چرا که هیچ کدام از افراد حتی حرفه ای استخدام شده ی تیم شما، از آنچه که در سر شما می گذرد، اطلاعی ندارند. حتی اگر برای عکس نهایی طرح خاصی به ذهنتان نرسیده، طرح هایی که فکر می کنید می توانند مثمره ثمر باشند و به طرح نزدیک اند را مکتوب کنید. کاغذهای یادداشت وار که به برد می زدید، می توانند در اینجا به کار آیند. هرچقدر نقشه ی از پیش تعیین شده داشته باشید، بیشتر می توانید عکس برداری کنید؛ همچنین داشتن طرح و نقشه قبلی باعث می شود که از قبل یه فکر راه حل مشکلات احتمالی و برطرف ساختن آنها برآیید که موجب صرفه جویی در زمان خواهد شد.شات لیست شما در ابتدایی ترین سطح خود ، باید حاوی لیست نما ها (و محصولاتی که در هرنما به نمایش در می آید) و برخی زوایای خلاقانه ای برای هر شات باشد. اینجا بهترین جا برای بهره گیری از فرد استایلیستتان است: آنها می توانند به شما در طراحی ظاهر و طوفان فکری و انجام هرچه بهتر کارها کمک کنند .

نسبت به میزان عکسبرداری خود واقع بین باشید. بسته به سرعتی که عکسبرداری می کنید، می توانید در یک روز کاری بین 10 تا 30 نما برای لوک بوک عکاسی کنید. البته به تبع تعداد لوکیشن ها و باریک بینی شما این تعداد می تواند کاهش یابد.

 

 

عکاسی Lookbook یا ژورنال شما

 

به دقت برنامه ریزی کرده اید، خدمه تان را جمع کرده اید و روز میعاد فرارسیده! اگر افراد را به درستی انتخاب و استخدام کرده باشید، می دانند که با خود چه بر سر صحنه بیاورند. در اینجا چند چیز است که باید به خاطر بسپارید:

اولین کسی باشید که بر سر صحنه حضور می یابد؛ چرا که خواهان شروع کار به صورت عجله ای نیستید. شما برای ایده یابی و طوفان ذهنی با عکاس، بر سر صحنه، نیاز به وقت دارید و اینکه برای موانع و مسائل احتمالی دقیقه نودی هم باید فرجه ای در نظر بگیرید. برای چیزهای غیرمنتظره خودتان را آماده کنید.

محصولاتی را در نماها قرار است به دوربین کشیده شوند را آماده کنید.

لیست چاپ شده ای از شات هایی که قرار است بگیرید را (چه به صورت دیجیتالی و چه دستی) به همراه داشته باشید. نماهای گرفته شده را کنترل کنید، تا مطمئن شوید آنچه که مد نظر داشته اید حصول یافته. بهتر است به ترتیبی که کارها را انجام می دهید ، انجامشان را تیک بزنید و نکات مهم را یادداشت کنید تا زمام امور از کف تان بیرون نرود.

تنقلات و اسنک را فراموش نکنید! عکاسی مردم را گرسنه می کند.

یک روز کاری را به صورت ممتد ادامه دهید تا تعداد شات هایی که در یک روز میگیرید را به دست آورید. چندین نمای اول معمولأ بیشترین وقت  را می گیرند، اما پس از گرم شدن به کارتان تا جایی که می توانید ادامه دهید. اسنک بسیار در اینجا کارآمد است. به اسنک اشاره کرده بودم؟موسیقی دلنشینی را در سر صحنه پخش کنید. سکوت کار عکاسی را کسالت آور می کند.